lördag 9 oktober 2010

PLE - Personliga lärmiljöer

I mitt förra inlägg var jag kritisk till interaktiva skrivtavlor och idag kritiserar jag PLE. Jag kanske har blivit en grinig gubbe på allvar? Läste om personliga lärmiljöer i LC100N-kursmaterialet och måste erkänna att det känns som en onödig kategorisering. Givetvis är det bra om man kan hitta metoder för att utveckla, organisera och förenkla eget lärande på nätet, men behövs speciella PLE-tjänster? Jag testade SymbalooEDU, en tjänst där man kan organisera bokmärken och RSS-flöden till en "webmix" i matrisform och dela mixen med andra. Tveksamt om det är bättre än en länklista i t.ex en blogg eller på Facebook. Jag tror att man ska skapa det personliga inom ramen för en gemensam lärmiljö istället för att alla har sina egna PLE:s. ProLearn-projektet, som vi också skulle titta på, verkar inte ha producerat något på drygt två år. De kanske har förstått att PLE var mer intressant i teorin än i verkligheten.

1 kommentar:

  1. Hej Lars!
    Ja i den här kursen får man ju testa allt möjligt och hittar ömsom vin, ömsom vatten. Mycket känns onödigt, men tänk att Symbaloo har jag tagit till mig. Jag gillar det överskådliga. Men jag visste inte att det fanns en SymbalooEDU, måste kolla den också!

    SvaraRadera