Jag lämnade nyss in en inlämningsuppgift där en del av uppgiften var att reflektera över sin pedagogiska grundsyn. Jag försökte tänka igenom hur jag påverkats av Skinner, Piaget och Vygotsky, men jag undrar om jag inte påverkats mest av mina år som baskettränare.
Jag har varit idrottsledare under en stor del av mitt liv vilket har satt sina spår. Uttryck som "laget är viktigare än jaget", "perfect training makes perfect" och “Don't let what you cannot do interfere with what you can do.” kanske har haft större inflytande på min syn på lärande än pedagogisk teori. Att ersätta målet att laget ska lyckas så bra som möjligt med målsättningar diskuterade i individuella utvecklingssamtal har inte varit helt lätt för mig som gammal baskettränare, eftersom min erfarenhet från lagidrotten är att individen lyckas bäst när fokus ligger på laget och inte på individuella prestationer.
Jag har varit idrottsledare under en stor del av mitt liv vilket har satt sina spår. Uttryck som "laget är viktigare än jaget", "perfect training makes perfect" och “Don't let what you cannot do interfere with what you can do.” kanske har haft större inflytande på min syn på lärande än pedagogisk teori. Att ersätta målet att laget ska lyckas så bra som möjligt med målsättningar diskuterade i individuella utvecklingssamtal har inte varit helt lätt för mig som gammal baskettränare, eftersom min erfarenhet från lagidrotten är att individen lyckas bäst när fokus ligger på laget och inte på individuella prestationer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar