måndag 24 januari 2011

Prenskys 132 verktyg

Prensky presenterar en omfattande lista med 132 verktyg i Teaching Digital Natives som han tycker att lärare ska känna till och använda som referens. Vissa av verktygen är specifika programvaror eller webbtjänster, t.ex. Skype och Youtube medan andra är mer allmänna teknikområden som Game Creation Tools eller Internet. Jag gick igenom listan och konstaterade att jag använt mig av cirka 75 av verktygen i skolan vid åtminstone något tillfälle, att jag använt ytterligare ungefär 10 privat och att jag inte använt resterande 45. De verktyg som jag känner till men inte använt var i hög utsträckning teknik jag inte har tillgång till, sådana som inte är relevanta för mina kurser eller sådana som kräver tekniska kunskaper som jag inte har. Intressantast här var 3D-skrivare – något vi har varit intresserade av, men inte haft råd med.  Bland de 15 som jag varken kände till eller har använt fanns det några som kan vara värda att studera närmare. Här tänker jag speciellt på webbsajterna Big Think och Ning, RSVP-readers och salience analysis. Programvaror för att göra självvärderingar lät också intressant.

Listan kan vara användbar som referens, men när man läser igenom hela märker man att det finns många upprepningar och att man inte alltid får reda på hur man hittar dessa verktyg. På flera ställen står det att eleverna bör uppmuntras att hitta verktygen själva. En sak som gör listan något mindre användbar än för amerikanska lärare är att det mesta är engelskspråkigt, vilket gör vissa verktyg svåra att använda i skolan. Ibland är förslagen på verktyg väl avancerade för elever som inte går tekniska utbildningar. Ett exempel är Flash som Prensky föreslår att eleverna ska använda för att göra animationer. Det fungerar säkert på KTH, men det är inget jag skulle rekommendera i en högstadieklass. Några av verktygen verkar dessutom suspekta. Vill jag ha ett program som betygsätter elevarbeten? Hur kommer det att påverka mina uppgifter?

När jag surfade runt för att söka teknologi för att göra självvärderingar hittade jag istället Google for educators och Edutopia. Intressant, men inte riktigt vad jag letade efter.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar